2021 was een bijzonder jaar voor de sponsorbranche. Evenementen lagen een hele tijd stil waardoor fysieke belevingen vaak uitbleven. Dat heeft voor wat creatieve verandering gezorgd, die we ook aankomend jaar weer terug gaan zien. We leggen je graag uit welke sponsortrends dat zijn!
In 2021 zijn veel evenementen uitgesteld, beperkt tot een maximaal aantal bezoekers of gewoon helemaal niet doorgegaan. Veel sportclubs gingen daarom op zoek naar andere manieren om hun fans te bereiken. Zo gingen topsporters bijvoorbeeld op bezoek bij fans, organiseerden sponsors een diner op de middenstip of konden fans een overnachting in een stadion winnen. Op die manier staken sportclubs en sponsors fans een hart onder de riem. En alle content om deze acties heen, zorgden natuurlijk voor de nodige publiciteit om het maximale uit een sponsorship te halen.
Bedrijven en organisaties zijn het afgelopen jaar extra creatief geworden in manieren van sponsoren. Al blijft de ultieme fanbeleving natuurlijk altijd fysiek. Maar in een tijd dat fysiek samenkomen niet mogelijk was, groeide de kracht van online verbinding. Deze trend zet zich komend jaar voort. Influencermarketing zal bijvoorbeeld blijven groeien, en de merkwaarde van sporters hangt steeds meer af van hun online bereik. Zij zullen deze invloed blijven gebruiken en inzetten om hun sportcarrière te bekostigen.
Die groei in influencermarketing hangt samen met deze tweede trend: de invloed van topsporters op merksucces. Sporters kunnen daarin namelijk écht een verschil maken. Neem bijvoorbeeld Christiano Ronaldo die in juni 2021 tijdens een persconferentie een blikje van EK-sponsor Coca Cola wegschoof. Daarmee gaf hij aan zijn enorme achterban aan dat het gezonder is om water te drinken.
Het filmpje van Ronaldo ging de hele wereld over. Zo’n duidelijk statement heeft een enorme invloed op de merkwaarde van een bedrijf. Zeker als die sporter een bepaalde kernwaarde vertegenwoordigt. We zien dit steeds meer en vaker terug: sporters zullen ook in 2022 hun invloed blijven uitoefenen.
Door de verschuiving van offline naar online sponsoring, verplaatsten veel proposities naar mediaproposities. Oftewel: bedrijven moesten hun product of merk volledige online promoten. Daarom is het belangrijk dat je als rechtenhouder een hoge mediawaarde creëert. Want alleen op die manier word je gezien in de grote online content-zee.
Bedrijven denken daarbij vooral na over wat een sponsoring hen oplevert. Dat wát je doet, moet natuurlijk wel echt werken. Hoe promoot je jouw merk zo effectief mogelijk? En wat levert het je concreet op? Deze vragen zullen ook komend jaar extra belangrijk zijn voor sponsorbedrijven. Als gevolg hiervan, zullen er waarschijnlijk minder sponsorships worden afgesloten.
Aan de andere kant zijn er ook sponsortrends die er juist voor zorgen dat er méér sponsorhips afgesloten zullen worden. Dat heeft allemaal te maken met cryptoplatformen die hun weg vinden in de sportwereld. Op 1 oktober 2021 werd het online gokken legaal bij tien partijen: de Kansspelautoriteit zal in de loop van de komende jaren meerdere licenties gaan uitgeven.
Hierdoor ontstaat er een grote concurrentiestrijd: er komen meer kapers op de kust. Buitenlandse platformen zullen de jacht openen op Nederlandse sporters en sportclubs, wat Nederlandse partijen dwingt om hun positie te versterken en hun exclusiviteit te claimen. Met deze concurrentieoverwegingen in hun achterhoofd, worden Nederlandse partijen waarschijnlijk een stuk actiever. Vooral om strategische redenen dus. Want zodra ze een club hebben geclaimd, kan een buitenlandse partij daar niet meer bij.
En dan komen we aan bij trend vijf: creativiteit inzetten voor sponsoractivatie. Dit is eigenlijk élk jaar van belang. Wil je echt opvallen, dan moet je creatief en uniek zijn: zo onderscheid je je van andere partijen.
Neem bijvoorbeeld het bedrijf Easy Toys en voetbalclub FC Emmen. Toen bekend werd dat zij een sponsorship aan zouden gaan, lag de hele sponsormarkt lag op z’n gat. Een seksspeeltjesshop die samenwerkt met een sportclub, kan dat wel? Die discussie zorgde voor ontzettend veel media-aandacht. Binnen campagnes liggen dus onwijs veel mogelijkheden, als je maar out of the box durft te denken. De ! Want als je investeert in sponsoring, wil je er natuurlijk wel zo veel mogelijk uithalen.
De sponsorwereld blijft zich ontwikkelen en vernieuwen. Daarom is het als sponsor, sporter of sportclub belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen. Word iedere dag beter dan gisteren en blijf je fans verrassen. Alleen dan haal jij het beste uit jezelf en deze sponsortrends: ook weer in 2022.