Marketing zet je op allerlei manieren in: je creëert reclames, schrijft blogs, maakt internetadvertenties en benadert klanten per mail of telefoon. Veel bedrijven zien sponsoring als een apart onderdeel van de marketingcommunicatiemix, maar niets is minder waar. Sponsoring is namelijk onderdeel van de al bestaande marketingcommunicatiemix én versterkt alle elementen! Hoe sponsoring daaraan bijdraagt, leggen we je graag uit.
Sponsoring is de meest effectieve marketingstrategie als het gaat om waarde toevoegen aan je merk of bedrijf. Bij sponsoring draait het om het maken van de juiste keuzes, de frequentie van communicatie en creatief blijven activeren. Het gaat vaak om het opbouwen van langetermijnrelaties en het creëren van win-winsituaties met de sport en doelgroep. Zo realiseer je daadwerkelijk meer leads, klanten en omzet. Start altijd met het bepalen van je doel van sponsoring: alleen dan weet je waar je je op moet focussen.
Sponsoring zit namelijk vaak verweven in verschillende marketinguitingen. Wat dacht je bijvoorbeeld van sponsoracties waarbij je mensen vraagt hun e-mail achter te laten voor meer info? Op die manier bouw je een database op en werk je aan je direct marketing. Of fotografeer sportshirts met jouw logo erop en post het op je eigen social media: gratis content en reclame in één! Door sponsoring te integreren in bestaande onderdelen van je marketingcommunicatiemix, zet je deze strategieën extra kracht bij.
Sponsoring is dus niet alleen een onderdeel van jouw marketingcommunicatiemix, het maakt van alle onderdelen een samenhangend geheel. De marketingcommunicatiemix bestaat uit vijf P’s: product, prijs, plaats, promotie en personeel. De keuzes die je maakt op deze vijf gebieden bepalen hoe je je product of dienst in de markt zet: zo werk je dus concreet toe naar jouw marketingplan.
De marketingcommunicatiemix is dus eigenlijk een overzichtelijke uitwerking van jouw marketingstrategie. En sponsoring versterkt jouw marketingcommunicatiemix omdat je content hebt om reclame mee te maken, berichten over te plaatsen op social media en om blogs over te schrijven. Content waarmee je het imago van jouw bedrijf verbetert omdat je betrokken bent bij maatschappelijke activiteiten.
Kijk bijvoorbeeld naar TOTO: het welbekende gokspel dat wordt ingezet bij voetbalwedstrijden. TOTO wil dat mensen op een verantwoorde manier gaan gokken, maar kan uiteindelijk ook clubs sponsoren van de inkomsten die ze binnenhalen met gokinkomsten. Omdat TOTO’s doelgroep vooral voetballiefhebbers zijn, sponsoren ze bekende voetbalclubs. Zo bereiken ze hun doelgroep, gaan ze het sponsorship aan en creëren ze op die manier extra content. En dat brengt TOTO extra reclame en inkomsten.
Sponsoring brengt maatschappelijke activiteiten en commercie dus dichter bij elkaar. Met allerlei voordelen voor jouw bedrijf of organisatie tot gevolg:
Kortom: sponsoring ondersteunt daadwerkelijk alle marketingcommunicatie-instrumenten en zet ze kracht bij. Maak sponsoring daarom écht een onderdeel van je marketingcommunicatiemix om je merk te versterken, herpositioneren of naamsbekendheid te verhogen. Sponsoring does the trick.