Ben je op zoek naar sponsors en vraag je je af hoe je bedrijven het beste kunt overtuigen? Een goede voorbereiding is het halve werk. Stel bijvoorbeeld een sponsorplan op: daarin leg je zo precies mogelijk vast wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat aanpakken. Zo haal je de juiste sponsors binnen én haal je veel meer uit je structurele sponsorinkomsten.

 

Waar moet je aan denken bij een sponsorplan?

Hoe ziet dat er dan uit, zo’n sponsorplan? Een sponsorplan begint bij het vaststellen van je visie. Wat is de droom van jou of jouw organisatie? Wat maakt jullie uniek? Wat wil je over 5, 10 of zelfs 15 jaar hebben bereikt? Zet dit op papier of brainstorm met andere mensen. Als je duidelijk in beeld hebt wat je kunt en wat je wilt, ben je al heel goed op weg om een geschikte sponsor te vinden.

 

Als je dit allemaal goed in kaart hebt gebracht, weet je naar welk soort bedrijf je op zoek bent. Nu is het zaak om die geschikte bedrijven te vinden! Kijk daarbij ook goed naar specifieke sponsors. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een sponsor voor de jeugdteams van je hockeyvereniging? Dan is het zinvol om een sponsor te zoeken die zich inzet voor de toekomst van kinderen en jongeren. Of in ieder geval een sponsor die net als jullie inziet dat de jeugd de toekomst is.

 

Ga je potentiële sponsors benaderen? Zorg dan dat je een concreet sponsorpakket kunt voorleggen. Bereid je goed voor op je eerste gesprek en wees op de hoogte van actualiteiten: weet wat er binnen het bedrijf speelt. Zorg daarnaast dat je je argumenten op een rijtje hebt: waarom zou het bedrijf jou moeten sponsoren? Hoe meer antwoorden je klaar hebt liggen, hoe beter je een bedrijf kunt overtuigen van jouw meerwaarde.

 

Dan komt het neer op de onderhandeling. Daar komen alle voorgaande stappen samen en stel je de sponsorvorm samen met je sponsor vast. En vervolgens het moment suprême: het tekenen van het contract waarin je alles zo goed mogelijk vastlegt. Maak duidelijke afspraken, zodat er ook tijdens de sponsoring geen miscommunicatie kan ontstaan. Daarna kan jullie ‘sponsorhuwelijk’ van start! In voor- en tegenspoed, natuurlijk.

 

De 3 voordelen van een sponsorplan

Als je bovenstaande stappen in een sponsorplan giet, weet je precies wat je te wachten staat. En je hebt direct een argument klaar als je potentiële sponsor vragen stelt. Met een sponsorplan kom je dus een heel eind! We zetten de grootste voordelen voor je op een rijtje:

 

Met een sponsorplan ben je goed voorbereid

We noemden het al, maar na het uitwerken van dit plan ben je ontzettend goed voorbereid om de sponsorwereld in te stappen. Alle belangrijke details staan op papier en je weet wie je kunt benaderen. Aan de voorbereiding zal het dan ook zeker niet liggen.

 

Je legt je verhaal makkelijker uit

Het stappenplan zet je aan het denken over jezelf, je vereniging en je wensen. Tijdens het stappenplan kom je er dan ook achter wat je echt belangrijk vindt en wat je wilt uitstralen. Doordat je hier over nadenkt, is jouw verhaal makkelijker over te brengen op bedrijven. Hoe duidelijker voor jezelf, hoe duidelijker voor anderen dus. En dat betekent een grotere kans op langdurige sponsors.

 

Je leert er veel van

Naast de structurele sponsorinkomsten is het ook fijn als je iets kan leren, toch? Door een sponsorplan op te stellen, leer je veel over sponsorpakketten, een sponsorhuwelijk en goede verkoopargumenten. Handige vaardigheden die vaker van pas komen. En je weet: oefening baart kunst.

 

Onderscheid je van de rest

Pak je het verkeerd aan, dan laat je sponsors lopen en gaan jouw concurrenten er met ze vandoor. Tijdens het stappenplan leer je dan ook wat jou uniek maakt en hoe je dat laat zien aan een bedrijf. Zo onderscheid je je beter van je concurrenten en is de kans op een sponsorcontract groter.

 

Laat hierbij je Unique Selling Point goed naar voren komen. Staat jouw sportvereniging open voor kwetsbare mensen voor wie sporten niet vanzelfsprekend is? Help jij jouw leden niet alleen bij hun sportdoelen, maar vind je het ook belangrijk dat ze voldoende toegang hebben tot gezonde voeding? Of probeer je zoveel mogelijk in te spelen op het duurzame en milieuvriendelijke aspect van jouw vereniging? Laat je potentiële sponsor jullie gedeelde interesses zien en je schept direct een band.

 

En, welk sponsorplan stel jij op? Kun je daar hulp bij gebruiken, dan helpen we je natuurlijk graag! Met onze online training stel je jouw persoonlijke sponsorplan op en helpen we je bij de uitwerking ervan. Probeer je het liever eerst even uit? Ook dat kan: doorloop de eerste stappen gratis. Bij vragen weet je ons te vinden!

 

 

+31 6 43558828
info@matchenfit.nl
Stationsplein 26, 6512 AB Nijmegen
KVK: 72075465
BTW-id: NL002312209B87
Algemene voorwaardenPrivacyverklaring
matchenfit.nl © 2021