Actief sponsoren, herken je de term uit ons vorige blog? Bij actieve sponsoring ga je als bedrijf de samenwerking aan met de achterban van een sportclub, sporter of sportevenement. Een erg betrokken vorm van sponsoring waarin je veel tijd, moeite en geld steekt. Wat zijn de doelen van sponsoractivatie en hoe maak je een sponsorship actief?

De onderliggende doelen van sponsoractivatie

Even een korte opfrisser: wat is actieve sponsoring ook alweer? Een sponsorship maak je actief door activaties te doen, oftewel: activiteiten. Bijvoorbeeld je product verkopen tijdens de open dag van een sportclub of het neerzetten van een photowall met daarop je merknaam. Door een activiteit te kiezen die past bij jouw bedrijf of organisatie, laat je zien wat je ambieert en breng je het met een actie onder de aandacht.

Een zichtbare en interactieve manier van sponsoren waarbij je de betrokkenheid bij je sponsorobject en haar achterban laat zien! En daarmee bereik je je doelen. We zetten ze voor je op een rij:

Kennismaken met het product

Met actieve sponsoring activeer je producteigenschappen in het sponsorship. Neem bijvoorbeeld energiedrank Nightwatch: als zij hun blikjes uitdelen tijdens een sportevenement of -toernooi, maken mensen op een positieve manier kennis met hun product. Hierdoor weten in één klap ineens veel meer mensen van het bestaan van het merk af. En ook nog eens direct op de goede plek: Nightwatch associeert zich namelijk graag met sporters.

Inschrijven nieuwsbrief

Met sponsoractivatie kun je eenvoudig een goede database opbouwen voor je toekomstige reclame-uitingen. Vraag mensen bijvoorbeeld hun e-mailadres achter te laten in ruil voor een gratis bidon met jouw merknaam erop. Zo verzamel je verschillende contacten die je later inspiratiemails en andere productreclame stuurt én verspreid je je merknaam door het uitdelen van een product. Wel altijd even om toestemming vragen natuurlijk.

Verkrijgen van (markt)informatie

Actieve sponsoring is ook een ideaal middel om (markt)informatie te verkrijgen. Wil je bijvoorbeeld weten wat jouw doelgroep van je nieuwe product vindt? Wat de ontwikkelingen in de markt zijn en hoe je daarop in moet spelen? Door een vragenlijst te verspreiden onder je doelgroep tijdens een sportevenement, haal je deze informatie binnen. Handig, want zo weet je precies wat de behoeften van je doelgroep zijn en krijg je zelfs tips hoe je in die behoeften voorziet!

Associatieverhoging tussen je bedrijf en het sponsorobject

Een laatste doel van sponsoractivatie is het verhogen van de associatie tussen je bedrijf en het sponsorobject. Kijk bijvoorbeeld naar Friesland Campina en turner Epke Zonderland: Epke is een echte allemansvriend, de typische Nederlandse man die altijd normaal is gebleven. Campina associeert de kracht van zuivel graag met sport en het positieve gevoel dat Epke met zich meebrengt. En dus koppelen ze hun merknaam aan hem om deze associatie te versterken en hun sponsorship te ‘laden’. Met zo’n sportieve vertegenwoordiger verhoog je de waarde van je sponsorship enorm.

Wat is de kracht van sponsoractivatie?

Met actieve sponsoring bereik je dus een hoop doelen. Wat is nog meer de kracht van sponsoractivatie? Doordat je veel interactiever met een sportclub aan de slag gaat, ontstaat er een hoge betrokkenheid. Ontzettend veel mensen komen namelijk in aanraking met jouw product. Dus hoe hoger de betrokkenheid is, hoe beter.

En hoe langer je als merk verbonden bent aan een sponsorobject, hoe vaker mensen jouw merk herkennen. Vraag maar eens aan een Feyenoordsupporter of ie een automerk wil opnoemen: grote kans dat ie over Opel begint. En dat is niet voor niets, want Opel is lange tijd sponsor geweest van Feyenoord.

Actieve sponsoring helpt je dus niet alleen je doelen te bereiken, het vergroot ook jouw naamsbekendheid. De creativiteit die je kwijt kunt in deze betrokken sponsorvorm maken de mogelijkheden eindeloos. Op welke manier zet jij sponsoractivatie in?

 

+31 6 43558828
info@matchenfit.nl
Waaijenstein 58
6515JH Nijmegen
KVK: 72075465
BTW-id: NL002312209B87
Algemene voorwaardenPrivacyverklaring
matchenfit.nl © 2024