Bij sportsponsoring denken de meeste mensen vaak aan het doneren van geld aan een sportclub. Maar dat is lang niet de enige vorm van sponsoring: er zijn meerdere manieren van sponsoring te bedenken. Benieuwd welke dat zijn? We leggen het je uit.

Je kunt natuurlijk sponsoren door geld beschikbaar te stellen, maar ook in natura. En wist je dat er bij allebei die vormen zowel passieve als actieve manieren van sponsoring zijn? Op die manier kun je vier verschillende sponsormanieren onderscheiden. Met al deze opties zit er gegarandeerd een manier bij die bij jouw product of dienst past. Daarom is sportsponsoring ook geschikt voor iedereen: de keuze is reuze en je zet er in een handomdraai je persoonlijke stempel op.

Manieren van sponsoring: geld of natura?

Welke manieren zijn dat dan allemaal? Ten eerste maken we onderscheid tussen sportsponsoring met geld of in natura. Het geldprincipe kennen we allemaal: een bedrijf stelt elke maand of elk jaar een bepaald bedrag beschikbaar. En in ruil daarvoor maakt de desbetreffende sportclub reclame door het merklogo op een boarding langs het voetbalveld te tonen of op het hockeyshirt te drukken.

Bij sponsoring in natura ligt het principe iets anders. In plaats van direct geld te doneren, geef je een persoonlijke twist aan je sponsoring. Dat kan op drie manieren:

Producten ter beschikking stellen

Hierbij stel je als bedrijf je eigen producten ter beschikking als een soort win-winsituatie. Een perfect voorbeeld hiervan is de biologische energiedrank Nightwatch: dit merk zorgt voor reclame door hun eigen blikjes uit te delen aan bijvoorbeeld bezoekers van sportevenementen. Zo hebben sporters een verfrissende drank en promoot Nightwatch tegelijkertijd z’n eigen sportgerelateerde product. Sporters blij, Nightwatch blij.

Kennis of expertise delen

Als je als bedrijf kennis of expertise ter beschikking stelt, help je een sportclub vooral achter de schermen in ruil voor wat merkpromotie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een onderzoeksbureau dat helpt om een onderzoek uit te voeren. In plaats van geld of producten, stel je als bedrijf uren van medewerkers beschikbaar: met je expertise laat je je dan meteen van je beste kant zien!

Diensten aanbieden

Het aanbieden van diensten lijkt een beetje op het delen van kennis en expertise. Toch is het een hele andere categorie. Als je als bedrijf jouw dienst aanbiedt aan een sportclub, betekent dat in deze sectie dat je daadwerkelijk meehelpt om bijvoorbeeld een evenement mogelijk te maken. Een dienst ter beschikking stellen is in dat opzicht een manier om als bedrijf duidelijker naar voren te treden.

De laatste jaren kiezen bedrijven steeds vaker voor sponsoring in natura dan voor het ter beschikking stellen van geld. Waarom dat zo is? De waarde van sponsoring is in natura simpelweg hoger dan de kosten die eraan hangen. Daarbij komt dat het voor bedrijven die een product verkopen een handige manier is om hun product live in actie te laten zien: zo ervaar je als toeschouwer of club meteen de context en het gevoel dat bij het product komt kijken. Dan weet je precies waar het product voor dient.

Actief of juist passief sponsoren?

Tot slot kun je sportsponsoring opdelen in passieve sponsoring en actieve sponsoring. Hoe actiever je sponsort, hoe meer uren erin gaan zitten. Passieve sponsoring houdt simpelweg in dat je als bedrijf een sportclub van een afstandje support. Vaak komt het dan neer op het doneren van geld in ruil voor merkzichtbaarheid met bijvoorbeeld een klein logo op een T-shirt, onder het mom van goodwill. Ideaal voor als je wél wat wilt doen voor een lokale sportclub, maar er verder weinig ruimte voor hebt.

Sponsoring wordt actief op het moment dat je een soort samenwerking aangaat met de achterban van een sportclub. Bijvoorbeeld door als creatief bureau een photowall op de open dag van de lokale sportvereniging neer te zetten: met deze actie zorg je ervoor dat jouw merknaam viraal gaat op sociale media zodra mensen hun foto’s delen. Zo draag je echt uit wat je als bedrijf doet en ambieert, en breng je het met een actie onder de aandacht. Een wat zichtbaardere en interactievere manier van sponsoren dus!

Het is dus maar net hoe betrokken je wilt zijn en hoeveel tijd je er voor over hebt. Daarbij kost actieve sponsoring vaak meer geld: budget speelt dus ook een rol. Maar ook als je passief sponsort, heb je genoeg mogelijkheden in het delen van je product, kennis of dienst. Op welke manier je een sportclub sponsort, hangt daarnaast natuurlijk af van het doel dat je wilt bereiken. Sportsponsoring kun je namelijk perfect implementeren in je bedrijfsstrategie, waaraan je de manier van sponsoren aanpast. Welke van bovenstaande manieren van sponsoring past het beste bij jouw bedrijf?

+31 6 43558828
info@matchenfit.nl
Stationsplein 26, 6512 AB Nijmegen
KVK: 72075465
BTW-id: NL002312209B87
Algemene voorwaardenPrivacyverklaring
matchenfit.nl © 2021