Waarom sportsponsoring een goed idee is

 

Sportsponsoring is meer dan alleen geld geven aan een sportvereniging in ruil voor goede publiciteit. Het is namelijk een sympathiek middel om je marketingcommunicatiestrategie te versterken, om geschikt personeel te vinden of je afzetmarkt te vergroten. Maar hoe werkt dat precies? We leggen je uit hoe en waarom sportsponsoring bedrijven verder helpt.

Sponsoring is veel meer dan alleen het neerleggen van een zak geld bij een initiatief dat je wilt steunen. In sommige gevallen is dit ook zo, en is sponsoring vooral een blijk van goodwill. Maar als je kijkt naar grotere sponsors, zit er wel degelijk een duidelijkere strategie achter. En brengt het vele fiscale voordelen met zich mee: sponsoringskosten worden als ‘kosten’ bestempeld, en kun je dus van je winst aftrekken. Dat is onder aan de streep erg voordelig. In een vorig blog over sponsoring en btw beschreven we uitgebreid hoe dit precies werkt.

 

Waarom sportsponsoring bijdraagt aan de bedrijfsstrategie

Naast het fiscale voordeel, draagt sportsponsoring ook op strategisch vlak bij aan de groei van je bedrijf. En wel op drie niveaus: sponsoring is goed voor je branding, sales en medewerkersbetrokkenheid. Want wist je bijvoorbeeld dat het inzetten van sportsponsoring een uitstekende manier is om nieuwe medewerkers te werven? En om de merkidentiteit van een bedrijf uit te dragen en te versterken?

 

Branding

Met het sponsoren van een sportvereniging creëer je meer naamsbekendheid. Een bedrijfsnaam die op een groot bord lang het voetbalveld staat, wordt (onbewust) gezien door veel voetbalspelers en supporters. Zo zet je een bedrijfsnaam meteen op de kaart. Daarnaast verhoog je met sponsoring ook meteen de latente merkbekendheid van een bedrijf: hoe vaker supporters en andere betrokkenen bijvoorbeeld EnergieDirect zien staan tijdens een PSV-wedstrijd, hoe sneller zij aan dat bedrijf denken wanneer ze op zoek zijn naar een energieleverancier.

 

Daarbij komt dat sponsoring meteen een associatie oproept met je bedrijf, merk en kernwaarden. Sponsorobjecten versterken die bedrijfsfacetten. PSV-fans voelen zich bijvoorbeeld verbonden met hun club en hebben een positief gevoel bij hun elftal en stadion. Daarom staan ze ook automatisch positiever tegenover een PSV-sponsor als EnergieDirect. Hetzelfde geldt voor de soort sportvereniging die je sponsort: een ijshockeyvereniging roept andere gevoelens op dan een turnvereniging. Kies dus een vereniging om te sponsoren die past bij je bedrijfsimago en -gevoel.

 

Sales

Een nieuw merk lanceren kan perfect met sponsoring. Waarom sportsponsoring? Omdat je meteen je concept lanceert voor een groot publiek. Op die manier verhoog je je return on investment (ROI) en vergroot je je klantenkring. Vraag mensen om goedkeuring om hun gegevens achter te laten bij een evenement, en je hebt een grote target voor je volgende aanbiedingsmail. Daarbij geeft sponsoring bedrijven de mogelijkheid om hun product in actie te presenteren. Deel je sportdrankje uit onder tennisspelers, en je hebt live reclame op het veld. Op die manier weten mensen meteen waar je product voor is, zonder dat je het hoeft uit te leggen.

 

Ook creëer je met sponsoring meer merkzichtbaarheid, wat logischerwijs leidt tot meer verkoop. Het is niet voor niets dat je bij frisdrank meteen denkt aan een merk dat je vaak voorbij ziet komen, of dat je gebruik maakt van de technische diensten van een bedrijf wiens logo constant in je vizier zit. Zo werkt dat dus ook met jouw bedrijf.

 

Medewerkerswerving en -betrokkenheid

Met sponsoring laat je als bedrijf zien dat je maatschappelijk betrokken bent. Met de sponsorkeuze geef je tegelijkertijd een beeld van je merkidentiteit: mensen associëren merken, evenementen en kernwaarden namelijk direct met elkaar. En als je zichtbaar bent op plekken waar mensen komen die hetzelfde belangrijk vinden als jij, werk je meteen aan uitstekende arbeidsmarktcommunicatie. Stel dat je als bedrijf uit Nijmegen graag medewerkers uit de regio wilt aanspreken, kun je het beste een gewaardeerde sportclub uit Nijmegen sponsoren. Zo wek je de interesse van mensen die perfect bij je bedrijf passen.

 

Maar ook voor huidige medewerkers biedt sportsponsoring voordelen. Als bedrijf kun je sportclubs sponsoren waar je medewerkers bij zitten, of medewerkers laten meebeslissen over de eindbestemming van sponsorgeld. Daarmee bevorder je de medewerkersbetrokkenheid en -tevredenheid. Met gemotiveerde en enthousiaste werknemers tot gevolg. Skyboxen zijn een goed voorbeeld van hoe je een sportclub kunt sponsoren, je medewerkers een extraatje kunt geven én klantrelaties kunt onderhouden. Want wie wil nou niet een fascinerende sportwedstrijd van dichtbij bekijken onder het genot van een hapje en drankje?

 

Deze drie bedrijfsonderdelen zijn dus goede voorbeelden waarom sportsponsoring je verder helpt. Je zorgt voor de groei van je bedrijf en creëert tegelijkertijd goodwill. Bij je klanten, leveranciers en de buitenwereld, maar ook bij je huidige en toekomstige medewerkers. Tegelijkertijd werk je aan een groot netwerk en versterk je de relatie met stakeholders. En dat maakt sponsoring meer dan de moeite waard.

+31 6 43558828
info@matchenfit.nl
Waaijenstein 58
6515JH Nijmegen
KVK: 72075465
BTW-id: NL002312209B87
Algemene voorwaardenPrivacyverklaring
matchenfit.nl © 2024