Een evenement is het perfecte moment om gebruik te maken van sponsors: een gezellige sfeer, veel mensen en dus ook veel zichtbaarheid voor een merk. Een (nieuw) merk kan zo in korte tijd veel bekendheid creëren. Maar hoe trek je nou de juiste sponsors voor jouw evenement? En welke unieke sponsorideeën hebben nou echt effect? Wij geven je tips.

Als evenement sta je 1-0 voor

Om even in te haken op de vele sporttermen: als evenement sta je 1-0 voor. Want als je als evenement op zoek gaat naar sponsors vraag je niet om een gunst, je laat juist weten dat je bedrijven, organisaties of merken iets te bieden hebt. Je beschikt over sterke voordelen die erg aantrekkelijk zijn voor een mogelijke sponsor.

Een evenement trekt namelijk mensen aan, die op die specifieke dag en tijd speciaal naar een bepaalde locatie komen. Dit is dus een ideaal moment om je als merk zichtbaar op te stellen. Heb je bijvoorbeeld net een nieuw drankje op de markt gebracht? Dan is een festival de perfecte gelegenheid om dit drankje te promoten. Bezoekers krijgen dorst van al dat dansen en feesten en zijn wel benieuwd naar dat hippe, nieuwe drankje.

Bevalt het ze? Niet alleen associëren mensen het drankje met het evenement, ook gaan ze erover praten met vrienden of familie. Mond-tot-mond reclame is erg belangrijk: je luistert namelijk eerder naar de mening van je beste vriend dan naar een of andere advertentie, toch? Als evenement heb je op deze manier een sterk uitgangspunt om sponsors te vinden.

Unieke sponsorideeën

Bekijk wat je te bieden hebt: wat voor evenement heb je? Hoeveel ruimte is er voor sponsors? En wat voor mensen komen er naar je evenement? Dat laatste is erg belangrijk, want een sponsor wil natuurlijk wel merkexposure bij de juiste doelgroep. Daar kom je achter door de demografische kenmerken en interesses van bezoekers in kaart te brengen. Stuur naar aanleiding van een vorige evenement bijvoorbeeld een korte enquête waarmee je meer inzicht krijgt in je bezoekerskenmerken.

Als voorbeeld nemen we MudMasters: een evenement met een uitdagend hindernisparcours gebaseerd op echte mariniersstormbanen. Op dit evenement worden constant foto’s gemaakt: van het evenement zelf, maar ook van de mensen die aan het evenement meedoen. De foto’s worden door duizenden mensen gedeeld op sociale media. Het gevolg? Een ontzettend groot bereik. Oftewel: als je een evenement hebt waar veel foto’s worden gemaakt, is het voor een bedrijf interessant om sponsor te zijn. Dit kun je dan ook zeker benoemen als voordeel.

Maar hoe vind je ook écht passende sponsors? Het is vooral belangrijk om uniek te zijn én te blijven. Denk out of the box: waar maak je een sponsor blij mee? Klinkt logisch, maar een sponsor maak je vooral blij wanneer deze zijn doelen behaalt. Meer verkoop, nieuwe klanten, meer inschrijvingen op een nieuwsbrief of meer bekendheid voor een nieuw concept.

Unieke sponsorideeën beginnen bij creativiteit. Banners en reclameborden zijn er al genoeg, dus wees creatief! Organiseer je bijvoorbeeld een damwedstrijd? Beplak de ramen dan met raamstickers in de vorm van een dambord: elke sponsor krijgt z’n eigen vakje. Of wat dacht je van tennisballen met sponsornamen erop tijdens een tennistoernooi? Of wedstrijdbanen vernoemen naar grote sponsors? Unieke en creatieve ideeën vallen meer op: zo creëer je dus meer waarde voor je sponsors.

Voor ieder bedrijf unieke sponsorideeën

Wij denken graag mee over sponsoractivaties en unieke sponsorideeën die aansluiten op jouw waarden en uitdrukken waar je voor staat! Toffe dingen hoeven écht geen fortuin te kosten: vaak kun je al een hoop doen zonder al te veel verandering aan te brengen. Voor ieder bedrijf is er een uniek sponsoridee: wat is die van jou?

 

+31 6 43558828
info@matchenfit.nl
Waaijenstein 58
6515JH Nijmegen
KVK: 72075465
BTW-id: NL002312209B87
Algemene voorwaardenPrivacyverklaring
matchenfit.nl © 2024