?php if ( function_exists( 'gtm4wp_the_gtm_tag' ) ) { gtm4wp_the_gtm_tag(); } ?

Bij Match en Fit houden wij van tevreden sponsoren. Tevreden sponsoren zorgen uiteindelijk voor continuïteit in sportlandschap. En dat sportlandschap is iets waar wij allemaal veel waarde aan hechten. Het feit dat wij onze kinderen op zondagochtend bij hun favoriete sportvereniging kunnen laten sporten, wordt mede mogelijk gemaakt door bedrijven die de verenigingen ondersteunen door middel van sponsoring. Ook de topsporter welke als droom heeft zich te kwalificeren voor de Wereldkampioenschappen kan niet zonder sponsoring. Zonder sponsoring is er geen sport mogelijk.

Sponsoren aan je verbinden is één ding, maar vervolgens zorgen dat je sponsor zich voor langere tijd aan jou of jouw vereniging verbindt, is een tweede. In dit artikel geeft Match en Fit 10 tips om te zorgen dat jouw sponsoren tevreden blijven.

Doe eens iets extra’s

Je hebt met je sponsor afspraken gemaakt over de tegenprestaties. Deze kom je netjes na. Daarnaast stelt een sponsor het op prijs om af en toe iets extra’s te krijgen. Dit hoeft niet veel te kosten, het gaat in de meeste gevallen om het gebaar.

Sponsoring is een samenwerking

Match en Fit gelooft in de kracht van sponsoring. De effecten van actieve sponsoring zijn veel groter dan passieve sponsoring. Ga de samenwerking aan met je sponsoren door bijvoorbeeld een actie met ze op te zetten waar ze hun product of dienst kunnen promoten naast de passieve sponsoruitingen zoals een logo op een shirt.

Wees eerlijk

Goed nieuws schreeuwen we het liefste van de daken. Slecht nieuws daarentegen niet. Maar vergeet niet dat sponsoren een belangrijke plek hebben als een van de belangrijkste stakeholders en dat zij op de hoogte gehouden moeten worden van belangrijke ontwikkelingen. Wees eerlijk over deze ontwikkelingen. Op die manier creëer je goodwill onder je sponsoren.

Blijf communiceren

Een jaar niks van je laten horen en na een jaar bij je sponsor aankloppen met de vraag of ze het sponsorcontract willen verlengen. Match en Fit ziet dit nog te vaak gebeuren. Zorg voor een vast communicatiemoment per maand, zodat je zeker weet dat je de sponsoren blijft informeren. Zorg in de communicatie voor een eerlijke manier van communiceren en bedankt de sponsoren voor de bijdrage die zij doen.

Help elkaar

Wanneer heb jij voor het laatst een sponsor gevraagd waar jij hen mee kan helpen? Sponsoring werkt twee kanten op en werkt als een huwelijk. Wellicht kan je de sponsor helpen bij zijn zoekvraag.

Toon waardering

Een mailtje, een belletje, een kaartje. Allemaal manieren om waardering te tonen naar je sponsor. Dit wordt vaak vergeten, maar is ontzettend belangrijk voor een duurzame relatie met je sponsor.

Houd je sponsor op de hoogte van ontwikkelingen

Uitbreiding van ledenaantallen, kampioensteam in de jeugdafdeling, een ALV waarbij er een nieuw visiedocument is gepresenteerd of stijging op de ranglijst. Allemaal positieve ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen mogen ook gecommuniceerd worden naar de sponsoren. Zo zien zij wat er gebeurt en waar de sponsoring aan bijdraagt.

Hoeveel contactmomenten met je sponsor heb je per jaar nodig?

Door vragen te stellen kom je veel over de ander te weten. Zo ook over je sponsoren. Heb je een zeer betrokken sponsor, dan is het verstandig om frequent te communiceren. Heb je een sponsor die meer zich meer op de achtergrond begeeft, is een lagere mate van communiceren voldoende. Om dit zeker te weten, stel je sponsoren de vraag hoe vaak zij graag op de hoogte gehouden willen worden van de ontwikkelingen.

Verjaardag

Voor de meeste mensen een feestdag, de ander laat het aan zich voorbij gaan. Jarig zijn. Hoe dan ook, vinden mensen het leuk als je hen feliciteert met hun verjaardag. Dat kan enigszins onpersoonlijk via Facebook, of persoonlijk via een kaartje. Zorg dat je te weten komt wanneer je sponsoren jarig zijn, zodat je hen een persoonlijk, handgeschreven kaartje kan sturen op hun verjaardag.

Wees onverwacht

Wanneer men de verwachtingen niet waarmaakt, zal men teleurgesteld zijn. Maar het werkt ook de andere kant op. Wanneer men niks verwacht, zal men positief verrast zijn als er wel iets gebeurt. Zodoende is het goed om je sponsor van tijd tot tijd eens te verrassen met een kleinigheidje. Een kaartje met felicitaties vanwege een mooie ontwikkeling of een cadeautje bij een speciale gebeurtenis. Zorg dat je altijd een klein deel van je sponsorinkomsten reserveert voor dit soort dingen.

Let op actualiteiten

Het meest waardevolle en schaarste wat we hebben is tijd. Deze tijd moeten we goed besteden. Voor een sponsor is het erg waardevol om te zien dat je op de hoogte bent van de actualiteiten van je sponsoren. Tijdens een contactmoment met je sponsor kan je de actualiteit benoemen, waardoor je sponsor zich sneller gewaardeerd voelt.