Stap 1: Wie is de sporter?
Zoals je in de introductie hebt gelezen kan je aan het begin van deze online training een document downloaden. Dit document is jouw eigen sponsorplan. Dit document ga je gedurende deze training aanvullen, zodat jij aan het eind van deze training een sponsordocument in handen hebt.
Om een goed beeld te krijgen van de sporter, is het maken van een analyse nodig. Zo’n analyse hoeft niet ontzettend uitgebreid. De antwoorden op de vragen in deze stap kan je later gebruiken tijdens gesprekken met potentiële sponsoren. Hoe meer je weet over jezelf, des te beter je jezelf kan presenteren aan een sponsor. Voor de input van het sponsorplan worden de volgende 3 onderdelen behandeld:
- Analyse van de sporter en haar kernwaarden
- Analyse van de doelgroepen van de sporter
- Analyse van het bereik van de sporter
Analyse van de sporter en de kernwaarden
Beantwoord deze vragen individueel. De antwoorden op de vragen gebruik je als input voor het sponsorplan. De antwoorden verwerk je vervolgens in een goedlopend verhaal. Kort en bondig, zodat je jezelf voor een lezer goed in kaart brengt.
- Waar woon je?
- Waar train je?
- Hoe lang sport je al?
- Wat zijn je ambities?
- Wat wil je binnen nu en 1 en 5 jaar bereikt hebben?
- Op welk niveau speel je?
- Hoe zou jij jezelf omschrijven?
- Hoe zouden je ouders/vrienden jou omschrijven?
- Welke interesses heb je naast je sport?
- Als je een goed doel zou mogen ondersteunen, welke zou dat dan zijn?
- Wat zijn je hoogtepunten geweest de afgelopen 5 jaar?
- Wat is je mooiste sportieve herinnering?
- Waar kan jij 's nachts voor wakker gemaakt worden?
- Waar geloof je in?
- Wat maakt jou uniek?
- Volg je een studie?
- Welke bedrijven sponsoren jou?
- Hoe ziet jouw persoonlijke sportverhaal eruit?
Doelgroepen van de sporter
- Welke mensen volgen jou persoonlijk?
- Hoe ziet jouw achterban eruit? Leeftijd, man/vrouw, etc.
- Indien je een zakelijk social media account hebt, maak inzichtelijk welke type mensen jou volgen.
Bereik van de sporter
- Hoeveel bereik heb je zonder je sociale media?
-
- Hoeveel bereik heb je met je sociale media?
-
- Hoe vaak verschijn je in de media?
-
- Hoeveel evenementen bezoek je jaarlijks? Zowel waarbij je zelf sport als aanwezig bent als gast?
-
- Zijn er evenementen waarbij sponsoren de mogelijkheid hebben om te kunnen netwerken?
-
- Hoe ziet dit bereik er over een jaar uit?
-
Mogelijke tegenprestaties
Welke tegenprestaties kan jij allemaal leveren? Hieronder staat een opsomming van mogelijke tegenprestaties. Denk ook zelf goed na welke andere mogelijke tegenprestaties je aan kan bieden aan een sponsor. Denk out of the box. Waar kan je een naam van een sponsor aan koppelen? Waar kan een sponsor zichtbaar zijn? Zijn er nieuwe initiatieven die je kan ontwikkelen zodat de naam van de sponsor vaker voorbij komt?
- Inzetten voor clinics
-
- Inzetten voor motivational speaking
-
- Kledingsponsor wedstrijd (meerdere plekken zijn beschikbaar)
-
- Kledingsponsor op niet-wedstrijd (minder aantrekkelijk)
-
- Auto bestickering
-
- Activatie op social media
-
- Dag meehelpen met verkoop producten of diensten
-
- Rechten tot gebruik foto voor campagnes
-
Sponsorbehoeften
Denk na over een sponsordoel. Voordat je een sponsordoelstelling kan formuleren, moet je weten wat je als sporter nodig hebt.
Aan welke middelen heb je behoefte?
Deze sponsorbehoeftes kunnen we onderscheiden in 4 onderdelen:
- Financiële middelen
- Fysieke producten
- Expertise (kennis/vaardigheden)
- Personeel
Aan de hand van een of meerdere van deze onderdelen kunnen sponsordoelstellingen geformuleerd worden.
Deze zijn altijd SMART. Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden.
Opdrachten
- Vul hoofdstuk 1 aan met de antwoorden op de vragen uit deze stap.
- Maak vervolgens een goedlopend verhaal van de antwoorden.