‘Onze eigen mensen staan centraal in ons werk’, ‘De klant is koning’. Een bedrijf kan intern of extern georiënteerd zijn. In beide gevallen kan sponsoring bijdragen aan het verbeteren van de relatie met haar eigen werknemers en met haar klanten. Hoe? Dat leggen we je graag uit.
Dit is het derde en laatste artikel over sponsordoelstellingen. In de vorige twee artikelen werden sponsordoelstellingen beschreven op basis van branding en sales. In dit artikel gaan we dieper in op sponsordoelstellingen op het gebied van human connection.
Sport is iets moois. Als voormalig topsporter kan ik hier uit eigen ervaring over meepraten. Sport is hard, sport is veel trainen, sport is vallen en opstaan, sport is doelgericht bezig zijn, sport is leren en beter worden. Bovenal heeft sport mooie eigenschappen waar het bedrijfsleven van kan leren. Daarom kan je sponsoring inzetten om eigen werknemers te motiveren. Dit kan je doen door bijvoorbeeld sporters uit te nodigen om een inspirerende presentatie te geven, of om een clinic te geven en de paralellen tussen de sport en ondernemen te benadrukken.
In het verlengde hiervan kan ook de onderlinge relatie tussen werknemers bevorderd worden. Door met collega’s deel te nemen aan een unieke sportieve clinic of inspiratiesessie kan de onderlinge band tussen collega’s versterkt worden. Sport is emotie en sport verbindt.
Dat sport verbindt is algemeen bekend. Sport is een middel om een gezamenlijke ervaring te creëren. Bedrijven kunnen sponsoring inzetten om hospitalityrechten te krijgen, zodat ze hun klantrelaties kunnen uitnodigen op sportieve evenementen. Het is mooi als je klantrelaties een VIP behandeling kan aanbieden. Bedrijven die groot geld betalen voor lounges bij voetbalclubs in de Eredivisie maken er niet eens altijd zelf gebruik van. Klantrelaties mogen in sommige gevallen ook gebruik maken van de hospitality ruimte. Dat verhoogt de binding tussen bedrijven en dat komt ook de onderlinge business ten goede.
We hebben het in dit artikel over sponsordoelstellingen in relatie tot mensen. Sponsoring kan ook ingezet worden voor arbeidsmarktcommunicatie. Door je als bedrijf te verbinden aan een sponsorobject, laat je zien waar je als bedrijf mee geassocieerd wilt worden. Een simpele vorm van arbeidsmarktcommunicatie is boarding langs de kant van het veld met daarop een tekst: ‘Kom ook bij ons werken!’. Wanneer iemand op zoek is naar werk, dan heeft diegene op die manier een warme ingang bij het bedrijf dat sponsort. Dit heeft voor de sponsor als voordeel dat de boarding gezien wordt door een persoon die mogelijk goed past bij het bedrijf.
De laatste sponsordoelstelling heeft te maken met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Als bedrijf sta je midden in de samenleving en is het volgens de MVO-gedachte goed om iets terug te doen voor de samenleving. Dit kan je doen door sportverenigingen te sponsoren. Als er wordt gesponsord vanuit dit oogpunt, dan is het vaak eenrichtingsverkeer. Daarmee wordt bedoeld dat het bedrijf een zak geld geeft aan de gesponsorde, maar het bedrijf het sponsorship niet verder wilt activeren. Vanuit onze ervaring zien we dat de sponsorobjecten vaak uit de hoek komen van het persoonlijke interessegebied van de eigenaar of vanuit het interessegebied van een van de medewerkers. Dat laatste zien wij steeds meer. Werknemers krijgen een budget van de werkgever wat zij kunnen besteden aan een goed doel. In de meeste gevallen waarderen werknemers deze regeling enorm, omdat ze jaarlijks iemand blij mogen maken met een zak geld.
Sponsoring is meer dan alleen een transactie. Sponsoring kan op een strategische manier ingezet worden om bedrijfsdoelstellingen te behalen. Wil je van gedachten wisselen over hoe sponsoring op een strategische manier ingezet kan worden binnen jouw bedrijf? Stuur een mail naar vincent@matchenfit.nl