?php if ( function_exists( 'gtm4wp_the_gtm_tag' ) ) { gtm4wp_the_gtm_tag(); } ?

Bedrijven vinden het prettig om inzicht te hebben in de sportpakketten die je als sporter of als sportvereniging aanbiedt. Match en Fit adviseert sportclubs en sporters ook om te werken met sponsorpakketten. Dat heeft te maken met het voorkomen van scheefgroei binnen jouw groep van sponsors. Je wilt voorkomen dat de ene sponsor minder betaalt dan de andere sponsor voor dezelfde tegenprestatie. In deze blog gaan we verder in op het onderwerp sponsorpakketten.

Soorten sponsorpakketten

Door sponsorpakketten te ontwikkelen, is het voor zowel de sponsor als voor jou helder welke tegenprestaties welke sponsor ontvangt. Om sponsorpakketten te ontwikkelen, moet er eerst gekozen worden voor een sponsormodel. Er zijn vier soorten sponsormodellen. 

 

Model Voordelen Nadelen
Piramidemodel

  • Duidelijke (branche)exclusiviteit
  • Tijd goed te managen
  • Hoe lager een weggevallen sponsor in de piramide zit, hoe makkelijker het is om deze op te vangen.
  • Bij wegvallen grote sponsor, ontstaat er een groot financieel gat
  • Veel stakeholders
  • Subsponsoren hebben weinig exclusiviteit
Partnermodel

  • Branche-exclusiviteit
  • Organisatie is niet afhankelijk van 1 sponsor
  • Weinig exclusiviteit per sponsor
  • Sponsoren moeten samenwerken om het rendement te verhogen
Themamodel

 

  • Gebruik middelen per thema is duidelijk
  • Associëren per thema
  • Doelgroepen per thema duidelijk geformuleerd
  • Bij het niet tegelijkertijd invullen van de thema’s, hebben openstaande thema’s weinig slagingskans om hier een sponsor bij te vinden
Wielermodel

  • Hoofdsponsoren zijn naamgever
  • Hoofdsponsoren staan centraal
  • Managen van kleine sponsoren arbeidsintensief
  • Weinig exclusiviteit voor kleinere sponsoren

Inhoud sponsorpakket

Als er een keuze is gemaakt voor een sponsormodel kan het sponsorpakket worden ingevuld. Breng daarbij eerst alle mogelijk tegenprestaties in kaart. Groepeer de tegenprestaties onder de categorieën associatie, exposure, hospitality en maatwerk. Bij de categorie associatie bedenk je wat het voor een sponsor waard is om zich te verbinden aan jouw merk. Een club of sporter kan een publieke of commerciële waarde vertegenwoordigen. Lionel Messi vertegenwoordigt bijvoorbeeld een grote commerciële waarde. Hockeyclub WFHC Enkhuizen met 50 leden vertegenwoordigd een kleine publieke waarde.

Onder exposure reken je alle communicatieve uitingen vanuit jouw merk naar de buitenwereld. Hier vallen bijvoorbeeld nieuwsbrieven, boarding, social media uitingen en krantenartikelen onder. De waarde van de uitingen valt samen met het bereik en doelgroepen van de uitingen.

In sommige gevallen kunnen sponsoren relaties meenemen naar sportevenementen. Dit valt onder hospitality. Een hospitality arrangement kan bijvoorbeeld bestaan uit een wedstrijdbezoek in combinatie met een diner.

De eerste drie categorieën vormen de basis. Steeds meer sponsoren hebben behoefte aan individuele afspraken. Dit valt onder maatwerk. Dit zijn bijvoorbeeld acties in samenwerking met de sponsor, extra kaarten voor wedstrijden of uitingen buiten het basis sponsorpakketten.

Sponsorpakket voorbeeld

Om een goed beeld te krijgen van een sponsorpakket nemen we de fictieve topsporter Jan ter Beek als voorbeeld. Jan is professioneel tennisser en heeft een persoonlijk sponsorpakket opgesteld.

Jan bereikt via zijn communicatiekanalen maandelijks 30.000 mensen. Jaarlijks organiseert hij een sponsorbijeenkomst en krijgt hij vrijkaarten voor een groot tennistoernooi. Jan besluit om met het piramidemodel te werken. Hij maakt een pakket met hoofdsponsor, co-sponsor en vriend van. De eerste twee pakketten zijn gericht op bedrijven die sponsoren. De vriend van is gericht op particulieren.
Voor het hoofdsponsorschap reserveert hij de meest prominente plekken in zijn communicatiekanalen. De hoofdsponsor krijgt tijdens de jaarlijkse sponsorbijeenkomst om een presentatie te geven over het bedrijf. Daar bovenop reserveert Jan het meest exclusieve arrangement voor zijn sponsors. De co-sponsoren krijgen minder prominente plekken in de  communicatie en krijgen alleen vrijkaarten zonder diner. Voor ‘de vrienden van’ maakt Jan een variatie. Vriend 100, vriend 50 en vriend 20. Zij betalen respectievelijk €100,-, €50,- of €20,- per maand. Bij vriend 100 gaat Jan jaarlijks uit eten, bij vriend 50 stuurt Jan een persoonlijke kaart vanaf zijn buitenlandse toernooien en bij vriend 20 wordt je meegenomen in de maandelijkse mailing. Daarbij krijgt iedereen een plekje op de website van Jan.

Conclusie

Heb je een sponsor nodig? Maak dan eerst een sponsorpakket. Bedrijven die willen sponsoren vinden dat prettig. Heb je hulp nodig bij het maken van een sponsorpakket, stuur gerust een e-mail naar [email protected] en we helpen je graag verder.