?php if ( function_exists( 'gtm4wp_the_gtm_tag' ) ) { gtm4wp_the_gtm_tag(); } ?

De betekenis van sponsoring

Voor de een betekent sponsoring het ondersteunen van een sponsorloop. Voor de ander betekent het beschikbaar stellen van shirtjes voor een jeugdteam. Maar hoe zit dat dan met de sponsorborden langs de kant van het veld?

Wanneer er iets beschikbaar wordt gesteld aan een organisatie of consumenten door een andere organisatie, is dat een vorm van sponsoring. Dit wordt vaak gezien als maatschappelijke sponsoring. Bij sponsoring heb je te maken met minimaal 2 partijen. De sponsor en het sponsorobject. De sponsor stelt een waarde beschikbaar aan het sponsorobject.

Vormen van sponsoring

We maken onderscheid tussen 2 vormen van sponsoring. Sponsoring in geld en sponsoring in natura. Bij de eerste vorm stelt een organisatie geld beschikbaar. Vaak in ruil voor publiciteit en naamsbekendheid. Bij sponsoring in natura stelt een organisatie goederen of diensten beschikbaar. Zo kan een websitebouwer zijn diensten ter beschikking stellen om de website van een sportvereniging te bouwen. Op die manier is de websitebouwer alleen uren kwijt, zonder dat dit hem geld kost.

Waarom sponsoren?

Een sponsor heeft vaak een bedoeling met de sponsoring. Deze bedoelingen kunnen we opsplitsen in 3 categorieën. Associatie, communicatie en promotie. Een sponsor kan een sponsorobject sponsoren doordat de bedrijfsnaam graag geassocieerd wilt worden met die van het sponsorobject. Dat kan de sympathie ten aanzien van het bedrijf verhogen. Sponsorobjecten bereiken vaak een doelgroep die de sponsor niet kan bereiken. Daarom kan een sponsor aan het sponsorobject vragen of zijn boodschap verspreid kan worden onder de achterban van het sponsorobject. Vaak heeft dit ook een relatie tot de 3e categorie promotie. Sponsors kunnen via het sponsorobject een actie onder de aandacht brengen bij de achterban van het sponsorobject.

Meer weten over de mogelijkheden van sponsoring? Neem contact op met een van onze sponsorexperts via de contactpagina.